web analytics
mar 252014
 

Napriek tomu, že v dnešnej dobe sú široko dostupné informácie o zdravej výžive, pretrvávajú v tejto oblasti niektoré mýty. Poďme si na ne posvietiť a zistiť, či sú pravdivé. A ak nie, uviesť ich na pravú mieru.

 

 

 


Schudnem vtedy, ak nebudem jesť
Pravdivosť: čiastočná
Prečo: Ak sa človek rozhodne držať hladovku, krátkodobo skutočne schudne. Telo pre svoje fungovanie potrebuje energiu. Ak ju nedostane, pustí sa do zásob a začne ich odbúravať. Ak má jedinec dostatok tukového tkaniva, môže byť bez doplňovania potravy trebárs aj niekoľko týždňov. Hladovanie však prináša telu stres, na ktorý reaguje napríklad štítna žľaza. Tá reguluje náš metabolizmus. Akonáhle potom začneme po hladovke jesť rovnako ako pred ňou, kilá rýchlo naberieme späť a ručička váhy sa dokonca môže vyhupnúť aj vyššie. Hormóny štítnej žľazy sa totiž v strese z toho, že opäť nedostanú potravu, nastavili tak, že ukladajú do zásob. Istia sa. Čo keby znova prišlo hladové obdobie? Takže v konečnom dôsledku hladovka chudnúci efekt nemá.

Ak nebudem jesť po 17-18 hodine (po zotmení), zhodím
Pravdivosť: čiastočná
Prečo: Nezáleží na tom, či posledné večerné jedlo zjete o 17., o 19. hodine alebo dokonca neskôr. Niekto si dopraje napríklad ešte druhú večeru o 21. hodine, a pritom si bez problémov udržiava svoju váhu. Ako to? Na večerné jedlo si servíruje ľahší pokrm, napríklad hydinu so zeleninou a na druhú večeru dokonca len biely jogurt.

Svoju večernú životosprávu by ste mali hlavne prispôsobiť tomu, kedy chodíte spať. Lekári odporúčajú jesť naposledy cca 2-3 hodiny pred zaspaním. Pred spaním by ste sa rozhodne nemali napchávať, najmä nepožívať ťažké kaloricky bohaté jedlá. Avšak zásada nejesť po určitej hodine by mala platiť hlavne pre maškrtenie pri televízii. Pri ňom do seba napcháte zbytočne veľa úplne nezdravých kalórií, ktoré by ste inak vôbec nejedli. Bez chipsov sa predsa pokojne zaobídete.

Jem light výrobky, teda jem zdravo a budem mať ideálnu postavu
Pravdivosť: žiadna
Prečo: Myslieť si, že schudnem vďaka tomu, že klasické jogurty a syry vymením za ich light varianty, je nezmysel. Schválne sa niekedy pozrite na energetickej hodnoty uvedené na téglikoch obyčajných jogurtov a ich light variantov. Zistíte, že v mnohých prípadoch sú rovnaké alebo veľmi podobné. Skrátka sa nijako výrazne nelíšia. Prečo? Ako je to možné? Z jednoduchých dôvodov. Tuk, obsiahnutý v obyčajnom jogurte, je u light varianty často nahradený škrobom alebo inou látkou. Tá ale má prakticky rovnakú energetickú hodnotu a nakoniec môže nášmu zdraviu škodiť ešte viac než obávaný tuk, ktorému sa chceme vyhnúť. Ak si chcete kúpiť light výrobok, preštudujte si preto starostlivo jeho zloženie.

Celá rodina je tučná, nedá sa nič robiť, ja budem tiež
Pravdivosť: čiastočná
Prečo: Tvrdenie, že keď je väčšina mojej rodiny obézna, ja budem tiež, nie je úplne pravdivé. Samozrejme, že dispozície k určitým chorobám sa dedia, ale dedičnosť nie je všetko. Veľkú úlohu hrajú vaše stravovacie návyky. Ak viete, že v rodine existujú sklony k obezite, mali by ste sa im účinne brániť. Kontrolovať svoju stravu, snažiť sa jesť pravidelne, neprejedať sa, zaraďovať do jedálnička veľa zeleniny. Ak budete pod pravidelnou sebakritickou kontrolou, nebudete skĺzavať k nezdravým stravovacím návykom a udržíte si váhu na dobrej úrovni.

Nemôžem vôbec žiadne sladkosti, inak priberiem
Pravdivosť: čiastočná

Prečo: Keď si chcete udržať váhu, neznamená to, že už nikdy nesmiete vložiť do úst cukrík alebo čokoládu. Musíte ale brať do úvahy, akú tieto potraviny majú energetickú hodnotu a koľko obsahujú cukru. Môžete si ich občas dopriať, ale s mierou a potom zase obmedziť iné, aby sa váš energetický príjem príliš nezvýšil. Tiež si môžete trochu sladkého dopriať a potom ho ísť vyšportovať. Stačí napríklad dlhá prechádzka. Ak si zostavíte správny racionálny jedálniček, nemali by v ňom platiť žiadne striktné zákazy, ale heslo: Všetkého s mierou.



 Zanechať komentár

Môžete používať tieto HTML tagy a atribúty: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

(vyžadované)

(vyžadovaný)