web analytics
dec 012022
 

Vajcia sú jednou z mála potravín, ktoré si právom zaslúžia čoraz obľúbenejšie označenie „superpotravina“. Sú doslova nabité živinami prospešnými pre naše zdravie. Tu je 10 najväčších zdravotných benefitov spojených s konzumáciou vajec.

1. Sú nutrične bohaté

Vajcia sa radia medzi najvýživnejšie potraviny vôbec.

Jedno väčšie varené vajcia obsahuje:

Selén: 22 % Dennej Dávky (DD)
Vitamín B2: 15 % DD
Vitamín B12: 9% DD
Fosfor: 9 % DD
Vitamín B5: 7 % DD
Vitamín A: 6 % DD
Ďalej obsahujú množstvo vitamínu D, E a K, vitamín B6, vápnik a zinok

Vajcia sú, dá sa povedať, dokonalou potravinou. Obsahujú trochu z každej pre zdraviu prospešnej živiny.

2. Obsahujú cholesterol

Áno, je pravda, že vajcia obsahujú cholesterol.

Jedno vajce obsahuje až 212 mg cholesterolu, čo je viac ako polovica z odporúčaného denného príjmu 300 mg. Je ale dôležité vedieť, že cholesterol v jedálničku nemusí nutne znamenať zvýšenie hladiny cholesterolu v krvi.

Kvôli cholesterolu by sa teda vajciam mali vyhýbať iba ľudia s určitými genetickými indispozíciami.

3. Zvyšujú HDL (tzv. „dobrý“) cholesterol

Skratka HDL označuje high-density lipoproteín, čiže lipoproteín s vysokou hustotou. Často sa mu tiež hovorí „dobrý“ cholesterol. To preto, že ľuďom s vyššou hodnotou HDL cholesterolu hrozí nižšie riziko vzniku srdcového ochorenia, mŕtvice a ďalších ochorení.

Konzumácia vajec je skvelou cestou, ako hladinu „dobrého“ cholesterolu v krvi zvýšiť. Jedna štúdia dokonca dokazuje, že konzumáciou dvoch vajec denne počas šiestich týždňov došlo k zvýšeniu hladiny HDL cholesterolu až o 10 %.

4. Obsahujú cholín

Cholín je látka, o ktorej existencii nemá bežný človek ani potuchy.

Cholín napomáha správnej funkcii nervového systému, pečene a metabolizmu. U malých detí je cholín kľúčovou látkou pre správny vývoj mozgu.

Celé vajcia sú bohatým zdrojom cholínu. Jedno vajíčko by malo obsahovať 100 mg tejto dôležitej živiny.

5. Sú kvalitným zdrojom bielkovín

Bielkoviny sú základnou stavebnou jednotkou života. Sú podstatné pre silu a regeneráciu svalov a tkanív.

Neopomenuteľným faktom je to, že bielkoviny vyskytujúce sa vo vajciach obsahujú spektrum všetkých deviatich aminokyselín, ktoré podporujú efektívny rast, regeneráciu a udržanie svalov.

Jedno vajíčko obsahuje cca 6 g kvalitnej bielkoviny.

6. Zasýti a pomôžu s kontrolou hmotnosti

Vďaka malému množstvu kalórií a naopak vysokému obsahu bielkovín sú vajcia jednou z najlepších potravín pri redukčnej diéte. Vysoký sýtiaci efekt vajec vedie k menšiemu hladu a znižuje nutkanie sa neskôr prejedať.

7. Obsahujú omega-3 mastné kyseliny

Vajcia obsahujú až 180 mg omega-3 na jeden kus. To znamená, že napomáhajú správnej funkcii srdca, mozgu a zabraňujú vzniku mnohých ochorení.

Jedným z najlepších zdrojov omega-3 mastných kyselín je losos. Pokiaľ ale ryby nechcete či nemôžete jesť, ponúkajú sa vajcia ako chutná a zdravá alternatíva.

8. Obsahujú antioxidanty prospešné pre zrak

Vajcia obsahujú množstvo vitamínov a minerálov, ako sú vitamín A, vitamín E a selén, ktoré napomáhajú k udržaniu zdravého zraku s pribúdajúcim vekom.

Ďalej obsahujú antioxidanty luteín a zeaxantín, ktoré zabraňujú vzniku ochorení očí a tiež majú ochrannú funkciu. Štúdie dokazujú, že tieto antioxidanty sú oveľa lepšie vstrebateľné z vajec ako z rastlinných zdrojov.

Zhrnutie

Štúdie dokazujú, že konzumácia až niekoľkých vajec denne je úplne bezpečná a dokonca zdraviu prospešná.

Vajcia sú dokonalou potravinou. Sú zdravé, lacné a dokonca rýchle a jednoduché na prípravu. Tak prečo to nevyužiť?

 Zanechať komentár

Môžete používať tieto HTML tagy a atribúty: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

(vyžadované)

(vyžadovaný)

Táto webová stránka používa Akismet na redukciu spamu. Získajte viac informácií o tom, ako sú vaše údaje z komentárov spracovávané.