web analytics
mar 102015
 

Nedávno v spojitosti s nadnárodným obchodným reťazcom rezonovali u nás dve správy. Tou prvou bola rekordne vysoká pokuta pre jednu predajňu v súvislosti s nedodržiavaním bezpečnostných a zdravotných noriem kvality pri predaji a tou druhou oznámený (či už úplný alebo čiastočný) odchod reťazca z nášho trhu. A tak sa natíska otázka, či nám budú predajne Tesco vôbec chýbať?
 
 


Pred rokmi bolo Tesco vari prvým obchodným reťazcom s dôrazom na potraviny, ktorý u nás začal stavať svoje veľkopredajne. Objavili sa v krajských mestách a znamenali doslovnú revolúciu v nakupovaní. V okresných mestách sa kolegovia skladali v piatok po práci na benzín, aby sa jedným autom doviezli do krajského mesta a podľa nákupných zoznamov, ktoré im pripravili manželky, nakúpili na celý víkend a nasledujúci týždeň. Nielen potraviny, ovocie či zeleninu, ale aj kozmetiku a drogériu, pracie prášky…

maso

Kvalita ponúkaných potravín bola považovaná za vysokú a ceny, za ktoré sa predávali, za nízke. A tak namiesto takmer každodenných nákupov v samoobsluhe na sídlisku či v obchodoch v centrách miest sa ľudia vydávali autami na veľké parkoviská nákupného centra. Tu nakúpili všetko, na čo si spomenuli a do samoobslúh a malých sídliskových predajní zablúdili len vtedy, keď pri veľkých nákupoch na niečo zabudli alebo sa im ohlásila nečakaná návšteva. Až raz jedného pekného dňa zistili, že ich obľúbená samoobsluha je zatvorená.

Netrvalo dlho a ľudia zistili, že aj v tom ich novoobjavenom veľkom hypermarkete už to s kvalitou potravín nie je také slávne, ako na začiatku a že ani cena nie je až taká výhodná. Pribudli síce iné predajne, tiež patriace nejakým obchodným reťazcom, ale všade mali v podstate to isté. Jediné čo ostalo, boli zatvorené malé obchodíky na dedinách a sídliskách, pretože sa ich majiteľom neoplatilo platiť nájom za obchod, v ktorom takmer nikto nenakupoval. Keď teraz prišla nečakaná návšteva, nebolo kde rýchlo nakúpiť…

Nie Tesco je na vine

Bolo by chybou viniť nadnárodný reťazec za zatvorené sídliskové samoobsluhy. To ľudia sú na vine, že to nedokázali zavčasu pochopiť a predvídať. Že „nepodržali“ svojho predavača, že vymenili svoj okamžitý prospech za dlhodobú stratu.

Iste, Tesco aj každý iný obchod využíva rôzne marketingové nástroje, aby dosiahol čo najväčší zisk. Bilboardy a reklamné letáky až do schránky sú toho súčasťou, ale nie je našou povinnosť slepo ich počúvať. Keď však sme leniví vybrať okuliare z kabelky a prečítať si, z čoho sa dnes skladá náš dlhoročne obľúbený keksík, tak si nezaslúžime iný trest, ako ho zjesť. Ak nám nevadí cukor v slanine a fruktóza vo všetkom ostatnom, tak nám treba. Mlčky trpíme nekvalitu potravín, ale aj priemyselného tovaru (skúste kúpiť v Tescu slušnú silikónovú stierku/varešku) a pritom si neuvedomujeme, že nikto iný, len my zákazníci, svojimi peniazmi rozhodujeme, ktorý obchodník je dobrý a ktorý zlý, ktorý bude úspešný a ktorý musí opustiť trh.

ulicka

Predajne Tesco sú dnes aj v mestách, kde pred rokmi miestne firmy museli pod vplyvom hypermarketov zavrieť svoje predajne. Niektoré TescoObchody sú také malé, že sa v nich nedá hnúť a sú v podstate len náhradou za tie dávno zatvorené samoobsluhy. S tým rozdielom, že boli postavené často na poľnohospodárskej pôde a že zisky z nich plynú do zahraničia…

Tu už začína pár ľuďom svitať. Nízke ceny neboli objektívne, možno išlo len o zlikvidovanie konkurencie a následné zvýšenie cien by mohlo počiatočnú stratu nahradiť. Lenže podnikanie na malom meste je úplne iné, ako vo veľkomeste a dnes už o tom vedia svoje aj manažéri predajných reťazcov. Malé predajne Tesca vraj prevezme jeden zo slovenských reťazcov. To je jedna z možností, ktoré vraj Tesco zvažuje.

Ak by niektoré predajne Tesca prevzala iná firma, čoby to mohlo znamenať? V danej lokalite bude naďalej fungovať predaj, ľudia budú mať prácu v obchode a ľudia z okolia budú mať kde nakupovať. Len či kupec nezavrie v tej lokalite niektoré z iných svojich predajní… A kde bude nakupovať tovar? Od rovnakých dodávateľov, zo zahraničia či z domácej produkcie? A ako to bude s kvalitou potravín? Nie nezaujímavá bude aj cenová politika.

A čo keby Tesco úplne opustilo náš trh? Nemyslím si, že by budovy ostali prázdne a žiadna iná firma by sa v nich nepokúšala predávať potraviny a iný spotrebný tovar ďalej, len s iným obchodným modelom a cenovou politikou. No v mnohých ľuďoch jednoduchého zmýšľania môže oznámenie Tesca o možnosti prestať predávať potraviny a iný tovar v našej krajine vyvolať dojem, že prídu o možnosť lacného nákupu potravín a môžu pociťovať strach. V tejto súvislosti sa môže javiť myšlienka zverejnenia odchodu z trhu v súvislosti s pokutami ako ani nie konšpiračná. Zákazníci na jednej strane sú pobúrení predajom netrvanlivých potravín po dátume spotreby, na druhej strane môžu byť vyplašení z možnosti straty „svojho“ obchodu.

Dnes nie je problém vyrobiť čokoľvek, problém je to predať. Svoje by tom mohli hovoriť najmä domáci producenti potravín, aké prekážky musia prekonávať na ceste na pulty obchodov. Len naivný človek by mohol podľahnúť ilúzii, že „strata“ obchodného reťazca by mohla byť pre náš trh katastrofou. Keby aj ostali všetky jeho obchody prázdne, nič by sa asi nestalo. Už dnes môžete sami pozorovať, nakoľko plné sú parkoviská pred Tescom a koľko áut nakupujúcich parkuje pred konkurenčnými obchodmi. Tie by okamžite zastúpili jeho miesto a vôbec by nemali problém nakúpiť tovar od producentov, ktorí zásobovali bývalého konkurenta alebo majú voľnú kapacitu. A ešte radi.

Pre mňa je dnes Tesco synonymom nízkej kvality potravín v množstvom chemických a náhražkových látok, avšak za neúmerne vysokú predajnú cenu, ktorá nereflektuje ich zloženie a výživovú hodnotu. Ak by mali podobný názor aj ostatní zákazníci, nečudo, že by začali dávať prednosť iných obchodom, kde je rovnako nízka kvalita za nižšiu cenu, alebo kde je za rovnakú cenu kvalitnejší produkt. Za takýchto okolností mi Tesco v prípade, že naozaj úplne alebo čiastočne opustí náš trh, chýbať nebude.



 Zanechať komentár

Môžete používať tieto HTML tagy a atribúty: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

(vyžadované)

(vyžadovaný)