web analytics
júl 182012
 

Aj vy riešite každý rok tú istú dilemu? Dať si ten voňavý langoš, tú chrumkavú zapekanku či čokoládovú zmrzlinku? Hovoríte si, že leto je čas oddychu, a tak si môžete dovoliť spapať čokoľvek, veď predsa v bazéne to spálite? A zamysleli ste sa už niekedy nad tým, čo vlastne do Vašich úst vkladáte?


Ste to, čo jete. A čo teda jeme?

Nejde ani tak o kalorickú hodnotu týchto potravín (aj keď kvalitnými potravinami by som ich určite nenazvala). Ide skôr o ich zloženie, ktoré je Vášmu telu pramálo nápomocné. Práve naopak. Len samotný langoš, ktorý je samozrejme z bielej múky a vyprážaný v halde oleja, pozostáva zo 41% z tuku a z 38% zo sacharidov. Pýtate sa prečo ho teda ponúkajú v každom menu kúpalísk, keď je evidentne príliš ťažký na odľahčené letné stravovanie? No preto, lebo je lacný, rýchly, voňavučký, tučnučký, zapchá Vám brucho a vďaka svojej mastnej konzistencii Váš mozog nabalamutí, že potrebuje ešte nejakú „sladkú bodku“. Áno, pretože mastná chuť je vždy nasledovaná chuťou na sladké. A tak sa opäť vrátite k okienku bufetu a vypýtate si niečo „fajnové“ ako napríklad každé dve sekundy skonzumovanú Horalku (ktorá má, mimochodom, ešte väčšiu energetickú hodnotu ako langoš!) alebo zmrzlinku, ktorá má v sebe tie dva „superúžasné“ prídavky – tuk a cukor. Juchuchú, obed máme za sebou, už sa len vyvaliť na slnko ako vorvanča na súši a opekať svoje tukové vankúšiky dozlatova.

beach picnic

Stačila Vám táto príjemná predstava pohodového dňa na kúpalisku? Alebo ste sa v nej nebodaj spoznali? Priznám sa, boli časy, keď som vyzerala a správala sa rovnako. Ako hluchou a slepou masou ovládané vorvanča, ktoré túži po mastnej a sladkej chuti, ktorá nepomôže ani mojej pleti, ani mojim vlasom, ani môjmu žalúdku a ktorá len obyčajne nakŕmi tukové vankúše. Ale nie je slabošské priznať sa, slabošské je poznať pravdu a naďalej sa jej bezhlavo vyhýbať. A tak som sa rozhodla, že svojimi radami mladej začiatočníčky v zdravom stravovaní pomôžem aj Vám pri zdravom životnom štýle, ktorý určite nepozostáva z „tlačenia Horalky do hlavy“ či zo státia pri bufetovom okienku a čakania na svoju mega-ultra-extra porciu oleja.

 3,2,1… ŠTART!

Základným pravidlom pri letnom stravovaní na kúpaliskách je prekonať lenivosť. Väčšina ľudí si na kúpalisko pobalí plavky, uterák, nejaké opaľovacie krémy, niečo na čítanie a peniaze. Bodka. Ale čo keby sme začali nad stravovaním premýšľať vopred, a to ešte pred odchodom z domu? Najjednoduchšie je dať peniaze za hotové jedlá, napapať sa a nemať žiadne starosti s prípravou. Ale ako to nakoniec skončí som už písala vyššie. A keďže sme ľudia naplnení letnou energiou a pozitívnym prístupom k vlastnému telu, doprajme mu čo potrebuje v lete najviac – tekutiny.

Výbava každého z nás na kúpalisku vodaby mala pozostávať minimálne z 1,5-2 litrov vody (podľa dĺžky pobytu na kúpalisku) a najlepšie v „surovom“ stave, teda žiadne sladené nápoje, nápoje s vysokým množstvom minerálov a už vôbec by to nemali byť alkoholické nápoje. Jednoducho voda z vodovodu, mňam. Ďalej by sme sa mali vyzbrojiť vitamínmi, a to v akejkoľvek forme. Najlepšie je v letnom počasí ovocie, ktoré má množstvo vody, napríklad jablká, nektarinky, melóny, ale vziať so sebou si môžeme aj marhule, banány, broskyne, či osviežujúce ríbezle. Nesmieme tiež zabúdať na zeleninu, najlepšie tvrdé druhy, napríklad mrkvu, kaleráb, stonkový zeler, ale pridať pokojne môžeme aj papriku a paradajky. Niekto by mohol namietať, že z tejto „zajačej“ stravy by na kúpalisku celý deň nevydržal. Máte pravdu. Kto má rad sladké, môže si vziať nejaké sušené ovocie, či oriešky, avšak tu treba dávať pozor na príjem tekutín, keďže sušené plody odoberajú z tela vodu, a tak ju treba adekvátne doplňovať. Pre ľudí inklinujúcich k slaným chutiam odporúčam urobiť si doma nejakú chutnú a osviežujúcu nátierku, napríklad avokádovú (jednoducho roztlačiť avokádo, pridať soľ, korenie a trochu citrónovej šťavy a je to) a tú potom natrieť na nejaký knäckebrot alebo krekry. Avšak opäť treba dávať pozor na odoberanie vody suchými potravinami, čiže je potrebné skutočne dodržiavať pitný režim. Ak nemáme chuť na pečivo, môžeme si kľudne nátierku zamiešať do uvarených strukovín, napríklad cícer, hrach, šošovica a fazuľa. A letný ľahký obed máme pripravený.

Dúfam, že moje rady Vám aspoň trošku pomôžu pri rozhodovaní sa, čo si vziať so sebou na kúpalisko. A keďže je leto krásne, tak si ho užime chutne, ľahko a zdravo.


Ako bude reklama vypadať?
-
Chcete tu reklamu nastálo len za 350 CZK?
Zobraziť formulár pre nákup


 Zanechať komentár

Môžete používať tieto HTML tagy a atribúty: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

(vyžadované)

(vyžadovaný)

Táto webová stránka používa Akismet na redukciu spamu. Získajte viac informácií o tom, ako sú vaše údaje z komentárov spracovávané.