web analytics
feb 102021
 

Na kvalitu spánku môže mať vplyv niekoľko faktorov, od rodinných starostí cez pracovný stres až po vzťahové či zdravotné problémy. Ak vaše telo nemá dostatok času na regeneráciu v noci, následkom nie je len nepríjemná únava, ale aj dlhodobé ťažkosti, napríklad oslabená imunita, zhoršená pamäť a znížená fyzická aj mentálna produktivita. Ak máte problémy so zaspávaním, nasledovné 3 tipy vám môžu pomôcť.

Spánok začína v kuchyni

Súvislosti medzi posledným jedlom dňa a spánkom sa zdôrazňujú najmä v kontexte redukčných diét a chudnutia. To, čo si dáte na večeru, ovplyvní aj váš spánok, a v oveľa väčšej miere, než sa vám to môže zdať. Pokiaľ sa stravujete podľa princípu „po šiestej sa neje“ a máte problém so spánkom, je celkom možné, že ste práve narazili na jeden zo svojich zvykov, ktoré by ste aspoň na skúšku mohli zmeniť.

 

Ideálne je dať si niečo ľahké 2 hodiny pred spánkom. Ľudské telo potrebuje určitú dávku energie neustále, aby všetky dôležité orgány udržiaval pri živote. To, že sa nehýbete alebo ležíte niekoľko hodín na jednom mieste, ešte neznamená, že nespaľujete kalórie. Váš mozog odvádza svedomitú robotu aj vtedy, keď spíte. Spracúva dianie dňa, ukladá a upevňuje nové informácie, snaží sa vyrovnať sa s akútnym aj dlhodobým stresom, „dáva veci do poriadku“. Bunky dostanú priestor na regeneráciu. Ak však telo na toto všetko nemá energetickú kapacitu, nemôže sa revitalizovať stopercentne, spánok je nepokojný alebo plytký. Váš organizmus vám môže vyslať signál vo forme pocitu hladu. Váš spánok sa preruší a ste ukrátení o niekoľko vzácnych minút nočného odpočinku.

Večeru teda nevynechajte, ale nasledovným jedlám sa vyhýbajte:

  • potraviny s vysokým obsahom tuku, napríklad vyprážané jedlá, klobása, slanina,

  • karfiol, kapusta, brokolica, fazuľa, šošovica,

  • čili, feferónky, štipľavý chren, horčica,

  • cibuľa.


 

Krása a funkčnosť: čalúnená posteľ

Spať môžete hocikde, no dobre spať budete iba v kvalitnej posteli. Pri výbere tohto dôležitého kusu nábytku mnohokrát berieme do úvahy iba estetické hľadisko. Pritom rovnako dôležité, dokonca ešte rozhodujúcejšie by mali byť vlastnosti podporujúce pokojný spánok a zdravé fungovanie pohybového aparátu. Môžete spať v štýlovom lôžku a tešiť sa z jeho dizajnu, ale časom vám môže začať chýbať pohodlie, ktoré vám poskytne napríklad kvalitná manželská posteľ z masívu.

Ak sa vaše telo necíti pohodlne, je úplne prirodzené, že sa bráni dlhodobému pobytu na danom mieste. V zlej posteli teda nebudete vedieť pokojne spať.

 

Pri výbere postele si všímajte nasledovné faktory:

  • výška a dĺžka postele,

  • tvrdosť matracu,

  • trvácnosť materiálu,

  • typ látky/materiálu matraca.

Dĺžka postele by mala byť asi o 20 cm dlhšia ako vaša výška. Jej ideálnu výšku zistíte veľmi jednoducho: sadnete si na jej okraj. Pokiaľ vaše nohy akurát dočiahli na podlahu, nemusíte hľadať ďalej. Matrac by mal podopierať celú chrbticu aj hlavu, a to bude umožnené iba tak, ak jeho tuhosť vyhovuje vašim telesným danostiam. Čím väčšia je vaša telesná hmotnosť, tým tvrdší matrac bude spĺňať potreby vašej chrbtice. Výnimkou sú veľmi vysokí ľudia, im bude stačiť aj miernejšia tuhosť. Trvácnosť materiálu nie je dôležitá iba z finančného hľadiska. Dobrá posteľ by nemala rýchlo strácať svoju formu a pevnosť. Kúpte si čalúnenú posteľ, predídete tak riziku „zapustenia sa“ do rámu postele. Ak hľadáte rozumný pomer kvality a ceny, navštívte portál matrahello.sk.


 

Aj tie najmenšie podnety sú rušivé

Svetlá lámp ulice, zvuky dopravných prostriedkov, meniaca sa teplota vzduchu – v bdelom stave to všetko ani nemusíte vnímať. Ale prevencia nespavosti môže byť aj odstránenie všetkých týchto a podobných podnetov. Prirodzený biorytmus človeka je nastavený tak, že spánok prichádza v noci, čiže vtedy, keď je tma a ticho. Zabezpečte si zatemňovacie závesy a pomôcť môžu aj štuple do uší. Mobilný telefón a notebook v posteli by ste si mali zakázať. Okrem toho, že ich svetlo pri zaspávaní vôbec nepomáha, nedovolí vašej mysle vypnúť a uniknúť pred obrovským návalom rôznych informácií.

Nastavenie správnej teploty v spálni je taktiež dôležité pri príprave organizmu na nočný odpočinok. Ideálna teplota je 18 °C, čiže nie príliš teplo, ale ani veľká zima. Ak to počasie dovolí, otvorte okno, pretože čerstvý vzduch má pozitívny vplyv aj na spánok.


Zdroj fotiek: freepik.com

 Zanechať komentár

Môžete používať tieto HTML tagy a atribúty: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

(vyžadované)

(vyžadovaný)

Táto webová stránka používa Akismet na redukciu spamu. Získajte viac informácií o tom, ako sú vaše údaje z komentárov spracovávané.