web analytics
aug 142015
 

Ako sa v horúcich letných dňoch chutne a dobre osviežiť? Ideálnym odľahčením jedálničku, ktoré vám dodá dostatok vody, živín i vitamínov, je melón. Ak nemáte chuť nič jesť, zamerajte sa práve na melóny.
 
 


Čo robiť, keď dovnútra nevidíte?

Prvou otázkou je nákup melónu. Ako ho kúpiť, keď do neho nevidíte? K odhadu jeho zrelosti sa používajú rôzne spôsoby. Pri vodných melónov je to zvyčajne poklepanie na šupku. Pokiaľ sa ozve dutý zvuk, je plod presne zrelý na konzumáciu. Ak si nie ste istí, kúpte si už rozrezaný kus. V tom prípade ale musíte melón zjesť ešte v deň nákupu alebo najneskôr ďalší deň, inak zkvasí a bude na vyhodenie. V prípade cukrových melónov vám u zrelosti pomôže sladká vôňa uvoľňujúca sa okolo. Nikdy ale nekupujte zvädnuté a mäkké plody, sú na hranici skazy.

Prínos zeleného plodu pre naše zdravie

  • Melón obsahuje veľké množstvo vitamínu C, ktorý pomáha zlepšovať imunitu a má celkovo priaznivý vplyv na naše zdravie.
  • V plode nájdeme aj vitamíny zo skupiny B, a to predovšetkým B6 pyridoxín, ktorý pomáha s tvorbou bielkovín v ľudskom tele. Ďalej vitamín B3 niacín určený na okysličovanie organizmu.
  • Nachádza sa tu kyselina listová. Podstatne ovplyvňuje krvotvorbu, pomáha udržiavať zdravé vlasy, pokožku a nechty. Pomáha ženám, ktoré chcú otehotnieť, pretože ovplyvňuje plodnosť. Zároveň zabezpečuje budúcim mamičkám správny vývoj plodu v maternici.
  • Vyznačuje sa aj množstvom karoténov, antioxidantov, pomáhajúcich odbúravať toxické látky z tela. Karotén sa premieňa na vitamín A, ktorý pomáha udržiavať dobrý zrak, funguje aj ako bojovník proti rakovine.
  • Funguje aj ako ohromný zdroj minerálov, napríklad železa, vápnika, horčíka, mangánu, zinku, jódu a draslíka. Tieto látky sú dôležité pre správnu funkciu mozgu a nervov, krvotvorbu, zloženie kostí a zubov i plodnosť.
  • Obsahuje veľa vlákniny, ktorá pomáha čistiť tráviaci trakt.

Mýty o melóne:

1. Melón je ovocie. Pozor, melón je zelenina! Radíme ho do čeľade tekvicovitých, kde nájdeme aj našu starú dobrú známu uhorku alebo tiež cuketu.

kusmelonu

2. Má veľa cukru, preto nie je vhodnou potravinou, ak si chcete udržať štíhlu líniu. Nezmysel. Melón až z 90% tvorí voda. Toľko diskutovaný cukor je iba 3-12% z celkovej váhy plodu. Keď zvolíte vodný melón, nájdete v ňom cukru málo. Na horných hraniciach uvedených hodnôt cukru sa pohybujú výhradne melóny cukrové. Preto obsah cukru vašej hmotnosti rozhodne nemôže nijako uškodiť. Z hľadiska energetickej výdatnosti plodov sa melóny pohybujú v hodnotách cca 19-35 kcal na 100 gramov svojej váhy. Energetická bilancia je teda veľmi priaznivá. Navyše melón dokáže vďaka nemalému obsahu vlákniny zasýtiť telo aj na dlhšiu dobu. Preto je rozhodne výbornou súčasťou diét a zdravého stravovania.

3. U nás sa melón nedá vypestovať, je tu veľmi zima. Omyl. Dá sa pestovať aj u nás. Vodné melóny majú domov v Afrike, cukrové v teplých častiach Ázie. Odtiaľ sa ale presťahovali aj na juh Európy a nič im nebráni, aby tu veselo rástli. A začína sa im dariť aj u nás. V skleníku alebo parenisku ich vypestujete bez ťažkostí a v prípade takého horúceho leta, aké je tento rok, to pokojne zvládnete aj vonku na záhone.

Aká úskalia má konzumácia?

Existuje jediná zrada. Ak to s jedením melónu naozaj preženiete a zjete veľkú porciu naraz (trebárs celú polovicu plodu), je možné, že na vlastnej koži pocítite preháňavé účinky tejto zeleniny. Preto je vhodnejšie si melón rozdeliť na viac porcií, ktoré zjete postupne počas dňa. Tiež je dobré melón konzumovať v kombinácii s inou tuhou stravou. Doprajte si ho napríklad ako olovrant medzi hlavnými jedlami.

Vynikajúca výživná desiata

Kuchynské použitie melónu je nepredstaviteľne rozmanité. Keď dužinu pokrájate na kocky a necháte vychladiť v chladničke, dokonale vás osvieži. Rovnako dobre sa dá pár kociek vhodiť do skleneného džbánku a zaliať vlažnou neperlivou vodou. Máte osviežujúcu melónovou limonádu, ktorú ozdobte trebárs lístkom mäty. Môžete ale dužinu tiež rozmixovať buď samostatne, alebo s mliekom. Mliečnym melónovým nápojom doplníte telu aj bielkoviny a v horúcom dni tak získate výbornú výživnú desiatu. Ak by ste pridali k melónu aj proteínový prášok, vyrobíte proteínový koktail slúžiaci aj ako náhrada jedla. Ideálna zdravá večera pre deň, keď teplota stúpla k 40 °C. Melón sa hodí ako súčasť šalátov, a to ovocných aj zeleninových, do ktorých sa dá pridať aj syr či orechy. Sladšie cukrové odrody melónu sa pridávajú do jogurtu či tvarohu. Taliani a Francúzi nedajú dopustiť na predkrm z medového melónu a parmskej šunky. Takže: Melónu zdar!



 Zanechať komentár

Môžete používať tieto HTML tagy a atribúty: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

(vyžadované)

(vyžadovaný)

Táto webová stránka používa Akismet na redukciu spamu. Získajte viac informácií o tom, ako sú vaše údaje z komentárov spracovávané.