web analytics
mar 182014
 

Už naše babičky nám radili, že by sme mali pravidelne dodržiavať pôst. Skutočne nášmu zdraviu toľko prospieva, keď sa na nejakú dobu zriekneme jedla? Áno, pomáhame tým svojmu telu, aby sa zbavilo škodlivín, ktoré sa v nás hromadia vďaka strave plnej chemických látok a znečistenému životnému prostrediu.


Obmedzte rušivé vplyvy okolia

Práve blížiaca sa jar je ideálnou príležitosťou, kedy by sme mohli s pôstom začať. Ak si chcete pôst vyskúšať, mali by ste jeho dodržiavanie nasmerovať do obdobia, kedy vás nebude nič rušiť. Predsa len ide o novú, neznámu záležitosť, ktorá bude pre naše telo niečím nezvyklým a svojím spôsobom tiež trochu stresujúcim. Ideálne preto je, keď budete mať minimum rušivých vplyvov z okolia a budete sa môcť venovať hlavne svojmu telu a jeho reakciám.

Dodržiavať hladovku nie je cieľom

Tiež si rozmyslite, čo vlastne od pôstu očakávate. Mala by to byť predovšetkým očista vášho tela. Rozhodne by nemala byť dôvodom držania pôstu snaha schudnúť. Ak chcete chudnúť, ideálne sú postupné zmeny stravovacích návykov smerom k zdravším. V žiadnom prípade by to však nemala byť hladovka. Pri tej síce môžete nejaké to kilo schudnúť, ale akonáhle sa vrátite späť ku starým stravovacím návykom, zhodené kilá budú späť.

zelenina

Začnite s jedným dňom

Ak ste sa rozhodli, že pôst vyskúšate, začnite najlepšie s jednodňovým variantom. Nesmiete vášmu telu hneď na začiatku naservírovať príliš veľký šok. Preto je dobré začať s takto krátkym pôstom. Aj tak to bude pre vaše telo prvýkrát náročné. Ak sa vám ale pôst osvedčí, zistíte, že to ide postupne lepšie a lepšie. Môžete si potom dopriavať pravidelné jednodňové pôsty každý týždeň alebo si naopak dĺžku pôstu postupne predlžovať.

Dodržujte diétne opatrenia pred pôstom i po ňom

Každý začiatok vyžaduje prípravu a platí to aj u pôstu. Ak plánujete pôst, mali by ste sa v dňoch pred jeho nástupom vyvarovať ťažkých jedál. Vynechajte mäso, najmä červené, ďalej údeniny. Nepite alkohol, zabudnite na knedle a sladkosti. Doprajte si len ľahkú stravu s veľkým podielom zeleniny. Potom bude pre vás prechod na deň úplne bez jedla oveľa prirodzenejší. Rovnako tak dodržujte diétny režim aj pri návrate späť k normálnej strave. Opäť začínajte ľahkými a ľahko stráviteľnými pokrmami obsahujúcimi veľké množstvo zeleniny. Doprajte si misku varenej zeleniny a uvidíte, že si na nej pochutnáte. Až postupne pridávajte ďalšie jedlo. Pozvoľna sa vracajte do normálu.

hrach

Dodržujte pitný režim

Aj cez tieto diétne opatrenia sa vám môže stať, že sa budete cítiť unavení. Je to dané tým ako sa telo začína čistiť a uvoľňovať nahromadené škodliviny. K ešte väčšej únave ale môže dôjsť pri dlhodobejších pôstoch, kedy telo odbúrava prebytočné látky a vlastne sa tak intoxikuje. Preto je veľmi dôležité pri pôste dodržiavať pitný režim. Najlepšie je piť len vodu alebo nanajvýš ovocný alebo bylinkový čaj. Mali by ste vypiť minimálne 2,5 – 3 litre tekutín denne.

Konzultujte všetko s lekárom

S pôstom by ste však mali byť opatrní, ak trpíte nejakou chorobou vnútorných orgánov. Napríklad ak trpíte chorobami pečene, obličiek, žalúdka alebo poruchami látkovej premeny ako cukrovkou, nemali by ste s pôstom rozhodne začínať bez predchádzajúcej konzultácie s lekárom. Práve tak by ste sa s ním mali poradiť v prípade, že dlhodobo beriete nejaké lieky. Nemusíte sa ale pôstu nijako báť. Čoskoro zistíte, každý ďalší pôst pre vás bude oveľa jednoduchší, pretože vaše telo už bude na nový režim aklimatizované. Sledujte počas pôstu aj farbu moču. Ak veľmi tmavne, znamená to, že telo je veľmi zanesené. V takomto prípade buďte s pôstom opatrní, aby ste neintoxikovali svoje telo nahromadenými škodlivinami. Veľa pite a vráťte sa k normálnej strave.



 Zanechať komentár

Môžete používať tieto HTML tagy a atribúty: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

(vyžadované)

(vyžadovaný)