web analytics
apr 252012
 
pohánka

O pohánke ste už určite počuli alebo čítali. Nesporne patrí medzi hity posledného obdobia v zdravom stravovaní. Má však svoju špecifickú vôňu aj chuť, ktorá nemusí každému vyhovovať. Výhodou je, že ju nemusíte jesť samotnú, ale môžete ju pridať do vášho obľúbeného jedla.



Trochu málo o pohánke

Je to dávno známa plodina, ktorá pochádza z oblasti strednej Ázie. V Európe ju pestovali už v 12. storočí a v 16. storočí bola vraj najobľúbenejšou potravinou. Postupne však záujem o jej pestovanie upadal a až v posledných rokoch sa situácia zmenila. Možno je to aj tým, že vzrástol záujem o bioprodukty a pohánka sa dá pestovať v režime bio, to znamená bez použitia chémie.

Z botanického hľadiska to nie je ani tráva ani obilnina, ale v kuchyni sa používa ako obilnina.

Obsahuje:

  • bielkoviny, ktoré nadlho zasýtia
  • zdravé tuky, znižujúce cholesterol
  • minerály zinok, meď, selén a horčík, takže podporuje imunitu, srdcovo-cievny systém
  • rutín, ten zlepšuje pôsobenia vitamínu C v tele a zvyšuje pružnosť cievnych stien
  • vitamíny B1, B2, niacín a vo vrchnej obalovej vrstve semien vitamín E
  • vlákninu, dôležitú v prevencii vysokého tlaku a cholesterolu, ale aj na dobré trávenie

Tým, že je výživná, diétna a zároveň prirodzene bezlepková, hodí sa na bežnú konzumáciu takmer pre všetkých. Ja doma používam pohánkovú múku, je výborná na zahusťovanie. Keďže dobre lepí, hodí sa do palaciniek a rôznych zeleninových placiek. Uvarené semienka pohánky pridávam do fašírky, do rizota alebo občas do polievky ako závarku.

Tu je môj recept na zapečenú pohánku na spôsob harule:

  • 1 šálka pohánky (krúpy alebo lámanka, svetlozelená alebo svetlohnedá, nie tmavohnedá, tá je na klíčenie)
  • 2 šálky vody, štipka morskej soli

Vodu dáme zovrieť, vsypeme pohánku, varíme na najslabšom plameni cca 10 minút, pokiaľ pohánka vodu nevsiakne. Necháme pod pokrievkou vychladnúť.

Na troche oleja opražíme 1 cibuľu s trochou rasce do svetlohneda. Tiež necháme vychladnúť.

pohánková haruľa

Suroviny pred zamiešaním

Do misy postrúhame:

  • 5 veľkých zemiakov, môže byť nahrubo, ide to rýchlejšie,
  • 2 mrkvy, tiež nahrubo

Ku zemiakom a mrkve pridáme uvarenú pohánku, opraženú cibuľu a 3 vajcia.

Dochutíme podľa seba, soľou, korením, majoránkou. Dobre premiešame. Môžeme pridať trochu mlieka, aby vzniklo také tekuté akoby cestíčko.

Plech vymažeme olejom, ja vyložím papierom na pečenie, a cestíčko vylejeme. Dáme piecť do rúry pri teplote 170 °C na 45 minút. Pred koncom môžeme ešte posypať strúhaným syrom a spolu zapiecť, ale nemusí to byť.

pohánka pečená

Po upečení

Verím, že tento recept bude pre vás inšpiráciou, ako jednoducho, chutne a zdravo navariť a ešte k tomu aj ušetriť.

zapečená pohánka

Aj takto pekne môžete naservírovať večeru


 Zanechať komentár

Môžete používať tieto HTML tagy a atribúty: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

(vyžadované)

(vyžadovaný)