web analytics
nov 052013
 

Obľúbená, milovaná ale aj zatracovaná, také prívlastky môžeme prisúdiť káve. Odborníci často diskutovali na tému, či je káva zdraviu prospešná alebo nie. Argumenty boli rôzne. Dnes už vieme, že sa pitia kávy nemusíme obávať. Naopak, šálku dobrého dymiaceho nápoja môžeme považovať za liek.


Zdravé antioxidanty z nápoja

Na konzumáciu kávy by si mali dávať pozor len ľudia s vysokým krvným tlakom a tehotné ženy. Káva obsahuje veľké množstvo antioxidantov, ktoré inak nájdeme napríklad aj v zelenine, ovocí, cereáliách alebo ďalších látkach. Nápoj je výbornou zásobárňou antioxidantov a má ich dokonca viac, než toľko odporúčaný zelený čaj alebo ovocie. Napríklad polyfenol kyselina chlorogenová, ktorá je zlúčeninou kyseliny kávovej a chinovej, pôsobia významne na neutralizácii voľných radikálov v našom tele. Jednoducho sa na ne naviaže a tým zabraňuje poškodzovaniu a starnutiu buniek. Podľa vedcov je dokonca možné, že až 70 % antioxidantov z potravy prináša práve káva. Ak vypijeme štyri až šesť šálok dobrej kvalitnej kávy, dostaneme do seba podľa názoru odborníkov viac antioxidantov, ako keď zjeme pol kila ovocia či zeleniny. Vyvracať mýty spojené s kávou si kladie za cieľ Inštitút kávy vzniknutý pri Vysokej škole chemickotechnologickej v Prahe.

Štúdie fandia dobrej kávičke

Inštitút napríklad oponuje proti tvrdeniu, že káva škodí srdcu. Jedinou potvrdenou skutočnosťou je, že zvyšuje krátkodobo krvný tlak, a preto sa neodporúča ľuďom s hypertenziou. Nepravdivé sú aj názory, že spôsobuje rakovinu tračníka alebo močového mechúra. Podľa českých lekárov nie je úplne pravdivý ani predpoklad, že káva dehydruje, tento mýtus sa vytvoril skôr na základe skutočnosti, že po káve sa viac močí. Preukázané je, že káva znižuje riziko vzniku cievnej mozgovej príhody asi o 15 %, je tiež veľmi dobrou prevenciou proti cukrovke II. typu, zlepšuje pamäť u seniorov, ale má preventívne účinky trebárs aj u astmy. To všetko dokazujú nedávne vedecké štúdie. Aj otázka, či je káva pripravená na toľko obľúbeného slovenského turka škodlivejšie než napríklad espresso, sa ukazuje ako nepodstatná. Obsah látok je v oboch prípadoch približne rovnaký.

káva

Podporuje chudnutie a aktivitu

Účinok kofeínu na ľudský organizmus je pomerne zložitým dejom. Kofeín sa viaže na adenozín, látku, ktorú telo produkuje vtedy, keď je unavené. Naviazaním kofeínu na adenozín sa odsunie nástup spánku. Mozgové cievy sa stiahnu a nadobličky začnú vyrábať adrenalín, ktorý spôsobí zrýchlenie srdcovej činnosti, hlbšie dýchanie a tiež stiahnutie povrchových ciev. Naopak svaly dostanú väčšiu zásobu krvi a stúpne krvný tlak. Rýchlejšie sa tiež odbúrava glukóza, takže kofeín priaznivo pôsobí na chudnutie. Zároveň zvyšuje hladinu dopamínu, látky zodpovedné za prenos nervových impulzov v mozgu. Tým stúpa ľudská aktivita a zároveň subjektívny pocit šťastia. Stimulácia kofeínom nabudzuje myslenie i pohyb, avšak jeho nadmiera naopak spôsobuje nepokoj a nervozitu. V zásade je teda káva zdravá a pre naše telo prínosná, pochopiteľne v obmedzenej miere odhadovanej na cca tri až štyri šálky denne.



 Zanechať komentár

Môžete používať tieto HTML tagy a atribúty: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

(vyžadované)

(vyžadovaný)