Dnes som bol svedkom, čo svedkom, ba priam obeťou, neuveriteľnej drzosti a až šikany zo strany zahraničného obchodného reťazca. A nebol som sám. Desiatku ľudí postihlo takéto nebotyčne drzé správanie sa obchodníka, ktorý si myslí, že si môže voči občanom dovoliť všetko. Je najvyšší čas im ukázať, že kto je na Slovensku doma a kto je tu pánom!
Ráno ma čakala návšteva zubára a po krátkom zákroku som sa vracal domov a cestou som sa zastavil v Lidl doplniť zásoby nejakých potravín. Dosť veľa si sami dopestujeme a dochováme, ale na kompletný sortiment potrebných potravín si ani netrúfame ani nie sme zatiaľ vybavení. A tak som mal vo veľkom vozíku, lebo tie malé na drobné nákupy sa akosi „záhadne“ spred predajne stratili, tri položky, dokopy desať kúskov a vybral som sa k pokladni.
Zo štyroch pokladní s pásom, ktoré len nedávno vymenili za nové s dvojitými odkladacími priestormi, svietili na červeno všetky štyri, pri jednej pokladníčka dokončovala nákup. A potom sa zdvihla a odišla k šiestim prázdnym samoobslužným pokladniam, k ďalším kolegyniam a spolu vyzývali prevážne starších zákazníkov, aby šli k nim, že im s nákupom pomôžu. Zopár ľudí sa vybralo tým smerom, ale dosť veľký hlúčik ľudí s vozíkmi sme zostali pred pokladňami s obsluhou. Keď predavačky videli, že nás nedonútia ísť k samoobslužným, nakoniec jednu pokladňu otvorili a my sme mohli si nechať svoj nákup nablokovať a zaplatiť. Predavačka medzitým cez sluchátko s niekým hovorila a sťažovala sa, aké je to ťažké, keď musia mať 40% nákupov robených cez samoobslužné pokladne.
Ako ja chápem, že je to „moderné“ a mnohí ľudia vítajú možnosť sami si nechať zrátať svoj nákup a potom aj zaplatiť, ale ako povedala jedna moja známa pri výzve predavačky k plateniu cez samoobslužnú pokladňu: „Ja tu nepracujem“. A zrejme onedlho ani časť súčasných pokladníčiek nebude, keď takýmto spôsobom donútia ľudí začať využívať samoobslužné pokladne. Lebo ako inak nazvať konanie, keď predavačky zatvoria všetky obslužné pokladne a potom od samoobslužných pokrikujú na zákazníkov, aby si šli zaplatiť cez tie, hoci s asistenciou predavačky? Ako inak to nazvať, ako vydieranie?
Okrem iného je to aj útok na suverenitu Slovenska. Samoobslužné pokladne budú znamenať zníženie počtu pracovníkov, čo pre firmu bude znamenať zníženie nákladov na mzdy aj odvody a dane, ale rovnako to bude znamenať stratu zamestnania a tým aj príjmu pre nemalú časť občanov. A pritom za samoobslužný nákup nemá zákazník nijakú zľavu! Teda obchod sa s ním nepodelí o úsporu. Takže ide len o vyššie zisky pre zahraničnú firmu, bez ohľadu na dopad na domáce obyvateľstvo. Moderná kolonizácia.
Kým bola samoobslužná pokladňa ako voliteľná možnosť, dobre, obchod ide s dobou, mladí si neuvedomujú, že ich salámovou metódou ožobračujú. Začalo to prácou z domu na náklady zamestnanca, pokračuje to nákupom, kde sa obslúžim sám a nakoniec tu nikto nebude pracovať, teda zarábať a skončíme v chudobe, lebo nebudú mzdy a zisky budú vyvezené do zahraničia. Kolonizátori sa nemenia, menia sa len prostriedky, ktoré využívajú.
Je najvyšší čas vrátiť sa k nákupom v našich malých lokálnych predajniach. Kde mzdy, odvody, dane aj zisky zostávajú doma a slúžia na kolobeh peňazí v našej ekonomike, ako to bolo ešte nie tak dávno, kým nás oslobodila demokracia. A začať bojkotovať predajne, kde je zákazník len handra, ktorá má čušať a platiť.
Mám v Lidli vytipované niektoré potraviny, ktoré neobsahujú zbytočné chemické prídavky a teda nie sú pre mňa škodlivé. Postupne začnem obchádzať miestne obchodíky a vyhľadávať alternatívy, ktoré budú zložením rovnako kvalitné. Možno budú o pár percent drahšie, ale to nevadí. Až tak veľa toho zase nekupujeme, dosť si vieme dopestovať a po ohlásenom zdražení na jar 2025 už máme plán zvýšenia vlastnej produkcie potravín. A veľa toho vieme kúpiť od susedov, možno im aj predať. Lebo tam u nás je svet ešte v poriadku.
Komentáre