Chceli by ste si vysadiť do svojej záhrady nový ovocný stromček? Máte pravdu. Jeseň je na to najvhodnejší čas. Vybrať si môžete už teraz. Vyplnením objednávky na internete. Sadenice s voľnými koreňmi vám potom pošlú v druhej polovici októbra. Otázne je v akej kvalite.
Dobrý dodávateľ a správna odroda ovocia
Niekedy vysoká cena ešte nezaručuje aj vysokú kvalitu. O tom sa presvedčilo viacero zákazníkov snáď najznámejšieho (a asi aj najdrahšieho) zásielkového obchodu s rastlinami. Došlé sadenice boli uvädnuté a polámané. Často sa vôbec neprijali. A ak sa aj prijali, prekvapenie nastalo neskôr. Napriek tomu, že si objednali kvety rôznych farieb, dočkali sa farby len jednej.
Po skúsenostiach s touto „vychytenou“ firmou som hľadala čosi spoľahlivejšie. Najradšej naše. Slovenské. V záhradkárskom časopise ma zaujala ponuka firmy od Piešťan. Bohatý výber odrôd, podrobný popis aj prijateľné ceny. Len to poštovné! Ale aj s tým som si poradila. Keďže každá kolegyňa z práce má záhradku a nový stromček sa vždy hodí, objednali sme ich teda spoločne a poštovné si rozdelili. Stromky prišli za pár dní. Pekne zabalené, mierne zostrihané (prispôsobené na prepravu poštou, všakže) a označené farebnými štítkami. Zo štítku sme sa dozvedeli nielen názov odrody, ale aj spôsob výsadby a následnej starostlivosti. Skrátka všetko, čo sa zíde. Najmä, ak ste objednali „kríženca“ ako my.
Päť stromkov Aprimiry (kríženca marhule a mirabelky) teda putovalo do piatich rôznych záhrad. Štyri sa ujali. Piata, samozrejme moja, nie. Čo už. Aj to sa stáva.
No neodradilo ma to. Bola som pevne rozhodnutá, že ju chcem.
Pošta alebo pekný výlet do ovocného sadu?
Nasledujúci rok ma v Záhradkári zaujala možnosť zúčastniť sa slávnostného zahájenia predaja ovocných stromčekov. Akcia sa mala konať priamo v areáli pestovateľskej firmy. V programe nechýbala prednáška profesora Hričovského, známeho odborníka na pestovanie ovocia, ale aj ochutnávka práve dozretej úrody jabĺk. Znelo to lákavo. Vybrať si pekný zdravý stromček a niečo sa dozvedieť od známej osobnosti.
A tak sme s priateľom zorganizovali výlet. Pridala sa k nám moja mamina aj kamarátka Anička. Po zhruba dvoch stovkách kilometrov nás čakal doslova chaos. Parkovaním na hrboľatej rozbahnenej lúke sa to celé len začalo. Do areálu „predajne“ to síce nebolo ďaleko, ale pri pohľade na tie húfy ľudí som mala pocit, že sa tam snáď ani nevojdeme. Hneď potom, ako sme si ukoristili vozík, sme zamierili k akýmsi boxom so stromčekmi. Boli naozaj prehľadne označené. To treba uznať. Čo ma však dosť sklamalo, bol pomerne úzky výber. Keďže na internete mali zverejnenú ponuku, mala som na lístku vypísané konkrétne názvy odrôd. Na otázku: „Prečo ich nemajú?“ mi bez štipky ľútosti odpovedali: „Tieto budeme vyorávať neskôr.“ No super! A keďže záujemcov o kúpu stromčekov bolo veľa a zamestnancov schopných a ochotných poradiť minimum, museli sme si viacerí s výberom „náhradných“ odrôd poradiť sami. Ale zvládli sme to a vzápätí sme sa vybrali k pokladni. Fungovali „až“ dve. Tu sme okrem prehľadného bločku vyfasovali igelitové vrece na zabalenie koreňov a kus špagátu. Čože o to, korene sme zabalili raz dva. Tie boli aspoň trochu skrátené. Ale čo s korunami! Na ich úpravu zrejme v predajni nebol čas. Máme síce dlhé kombi auto, ale umiestniť naň tri metre dlhú „haluzinu“ dalo zabrať. Šikovný priateľ si nakoniec poradil aj s týmto a my baby sme sa mohli ešte vrátiť na prednášku pána Hričovského. Dlho sme sa tam ale nezdržali. Bolo nám zima a tak sme po ochutnávke fakt skvelých jabĺk radšej z toho humbuku ušli. A cestou domov sme sa zhodli: „Nikdy viac!“
Nová sezóna- nový dodávateľ? Uvidíme…
Tento rok som v Záhradkári objavila inzerát ďalšieho pestovateľa. Sľubuje nižšie ceny a k tomu pri osobnom odbere aj vytvarovanie korunky a koreňov. Zaujímavé je, že túto službu dnes ponúka aj firma od Piešťan. Vlani na to čas nemali, dnes ho už zrejme majú. Žeby odliv zákazníkov? Po vlaňajšej osobnej skúsenosti by ma to ani neprekvapilo. Ale tento rok nikam necestujem! Nakupujem pekne z obývačky. Vyberiem si z katalógu, odošlem objednávku a o ostatné sa už postará firma. Ak niečo nemá, objedná. Podstatné je, že príde všetko naraz. A bez zbytočného stresu.
Komentáre