web analytics
júl 272021
 

Keď sa rozprávam s rekreačnými cykloturistami, často zisťujem, že sa nevedia správne bicyklovať. Hoci si všetci myslia, ako dobre im to ide, len sú z túry unavení. Problém je práve v technike bicyklovania, radenia rýchlostí, využívania fyzikálnych princípov. A podobne je to aj pri elektrobicykli.

 

Kým pri „obyčajnom“ bicykli je okrem určenia jeho použitia jedným z najdôležitejších parametrov počet rýchlostí a kvalita komponentov, elektrobicykle majú ako jeden z najdôležitejších parametrov udávaný dojazd na nabitú batériu. A aby ste ho v praxi dosiahli, musíte sa vedieť bicyklovať na elektrobicykli.

Rýchlosť nie je všetko

Laici sa často pýtajú, ako rýchlo môže jazdiť elektrobicykel a ja vždy odpovedám, že tak rýchlo ako chcete alebo ako vládzete. Avšak elektromotor vám pomáha len do rýchlosti 25 km/h, potom je to už len na vašich nohách. Je to totiž dané predpismi Európskej únie, lebo je to elektrobicykel, nie elektromotorka, aby jazdila na stlačenie gombíka. Na elektrobicykli musíte stále šliapať do pedálov. Teda stále nie, dolu z kopca to ide aj samo 😉

Aby som sám zistil, ako jazdí elektrobicykel, skúsenosti som získaval postupne. Najprv som si na jeden deň požičal mestský elektrobicykel, neskôr na výstavách vyskúšal aj moju obľúbenú kategóriu horské bicykle, aby som zistil aký technologický posun vo vývoji nastal. A verte, že veľký.

Ako jazdiť na elektrobicykli

V podstate ako na normálnom biku, ale e-bike ako keby mal „na zadnom sedadle“ ešte jedného cyklistu 😉 Elektronika sníma, ako silno tlačíte do pedálov a adekvátnou silou pomáha aj elektromotor. Každý elektrobicykel má na riadidlách ovládanie intenzity prípomoci, najčastejšie v rozsahu 1/4 až 3/4 či dvojnásobok.

Úžasný pocit je to oprieť sa do pedálov s najvyššouu silo prípomoci a bicykel sa pod vami takmer vzopne, ako vyrazí dopredu. „Krídla mu pristrihne“ až ten zmieňovaný zákonný limit rýchlosti. Ale žiadny kopec nie je problém, všetko ide ľahko a vy sa ani nezapotíte. Výlet utešene ubieha až do chvíle, kedy vám dojde energia v baterke.

Na zásobu energie musíte myslieť a sledovať jej stav na ovládacom paneli. Lebo potom už je každý e bike len obyčajný bicykel so záťažou a do cieľa cesty musíte došliapať len na „chlebový pohon“, teda silou svojich svalov. Platí zásada, že maximálny dojazd dosiahnete len s minimálnou asistenciou elektromotora, pri maximálnej sa dojazd výrazne skráti. Fun-factor skrátka niečo stojí.

Na dĺžku dojazdu má samozrejme vplyv aj kvalita povrchu, členitosť terénu a hmotnosť jazdca či batožiny. Je dobré si to všetko vyskúšať na svoje podmienky a radšej voziť nabíjačku so sebou. Zastavíte sa niekde na kávu či nealko, poprosíte o trochu šťavy aj pre svojho tátoša a razom máte k dispozícii o tridsať kilometrov viac.

Na elektrobicykli sa jazdí trochu inak, no rozhodne oveľa zábavnejšie. Môžem len odporučiť.

 Zanechať komentár

Môžete používať tieto HTML tagy a atribúty: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

(vyžadované)

(vyžadovaný)

Táto webová stránka používa Akismet na redukciu spamu. Získajte viac informácií o tom, ako sú vaše údaje z komentárov spracovávané.