Tak som zase neodolala. Zase som sa pri tých neskutočne voňavých koláčikoch zastavila. A nielen to. Ja som si z nich aj dva kúpila a s chuťou zjedla. Čo na tom, že som si povedala, že sú nezdravé, ktovie ako staré a vyrobené kdesi v tramtárii. Jednoducho som podľahla. Tak ako zrejme mnohí z vás. Veď rozpekané pečivo je také lákavé. A, bohužiaľ, zostane ním zrejme aj po tom, čo bude musieť byť po novom výrazne označené a oddelené od toho čerstvého. Čo sa tým vlastne zmení?
Orientujete sa v pečive? Vedeli by ste rozlíšiť, ktorý koláčik či chlieb predávaný v supermarkete je naozaj čerstvý a ktorý je iba čerstvo dopečený? V susednom Česku by vám v rozhodovaní pomohla príslušná vyhláška už vlani. Vďaka nej sa zákazníci mohli rozhodnúť, či dajú prednosť síce lákavo vyzerajúcim a ešte lákavejšie vôňajúcim kúskom pečiva dopečeného zo zmrazeného polotovaru alebo si vyberú poctivé, aj keď už dávno vychladnuté, buchty či rožky dovezené z neďalekej miestnej pekárne. U nás na Slovensku nič podobné ešte donedávna neplatilo. Od apríla sa však situácia zásadne zmení.
Nové pravidlá, ktoré niektorí už dávno dodržiavajú
Podľa nových pravidiel, už pečivo v každej predajni bude musieť byť náležite označené. Dokonca pečivo z klasickej pekárne bude musieť byť oddelené od toho, ktoré bolo upečené zo zmrazeného alebo predpečeného polotovaru priamo v predajni. Zároveň sa už nebude môcť chváliť vlastnou pekárňou ani predajňa, v ktorej sa pečivo len pečie, no nemiesi, ani nevaľká a ani nekysne. Konečne tak budeme mať jasno a každý si bude môcť vybrať. Otázne je, či si naozaj vyberieme správne.
Neodolateľná vôňa viac ako vlastné zdravie
Hoci je normálne, že žiadne pečivo neostane predsa po celý deň horúce a chrumkavé, v supermarketoch prekonali aj túto prekážku. „Pečú“ pre nás niekoľkokrát denne. A tak tieto „čerstvé“ koláčiky „rozvoniavajú“ široko-ďaleko po celej predajni vlastne celý deň. Aj keď mnohí z nás poznajú „tajomstvo“ tejto omamujúcej vône, že sú to len umelé prísady a kopec nezdravých tukov, väčšina ale týmto pochúťkam neodolá. Výrobcovia totiž dávno vedia, ako na nás. Trvalo im to možno roky, ale výsledok im stojí za to. Veď aspoň raz skúste sledovať správanie sa ľudí pri regáli s práve dopečeným pečivom. Ledva ho predavačka vyberie z pojazdnej „pece“, už sú v ňom. Už si berú a nemôžu sa dočkať, až si z neho odhryznú. Nikoho z týchto ľudí nezaujíma, z čoho bolo vyrobené. Ani kde a kedy. Omamná vôňa totiž prekryje všetko. Aj pud sebazáchovy.
A tak síce budeme mať od apríla dopečené pečivo z polotovaru náležite označené, obávam sa ale, že nám to nepomôže. Maškrtný jazyk totiž často víťazí aj nad zdravým sedliackym rozumom.
Komentáre