web analytics
nov 012016
 

Jeseň je obdobím zberu ovocia a jeho uskladnením na neskôr. Prečo? Pretože ak ho neprodukujeme na predaj, reálne väčšinou nie sme schopní zjesť toľko ovocia, koľko ho je naraz k dispozícii. Riešením je ho uskladniť a skonzumovať neskôr, v zime či na jar. Ale veľa ovocia si vyžaduje veľa priestoru. Preto okrem konzervácie a nakladania či varenia lekváru sa veľa ovocia suší. Ako dlho vydrž a koľko ho môžeme naraz zjesť?


Sušenie ovocia je v našich končinách tradičná metóda zužitkovania prebytkov úrody. Najznámejším ovocím, používaným na sušenie, sú jablká a hrušky. Sušia sa pomerne ľahko, nakrájané na plátky alebo mesiačiky. O niečo pomalšie a ťažšie sa sušia slivky a marhule. Zo zeleniny sa najviac sušia paradajky.

Ovocie sušením stráca vodu, no zachovávajú sa vitamíny, vláknina, ovocný cukor. Optimálne teploty pre sušenie ovocia sú v rozsahu 50 až 70°C. Sušiť môžeme na plechu v rúre sporáka, v elektrickej sušičke alebo solárnych sušičkách. Podľa druhu ovocia sa sušením stráca až 80% hmotnosti pôvodných plodov.

jabĺčka

Takže ak zjeme pol kila sušených jabĺk, čo nie je žiadny problém, ako keby sme zjedli poltreťa kila čerstvých jabĺk. Čo sa vlákniny, vitamínov a cukru týka, samozrejme. A čo to s nami urobí?

Taká dávka cukru nás nabudí a tiež zakýva s glykémiou nášho tela. A vláknina v sušených plodoch začne pučať, naberať vodu. Odkiaľ ju vezme? No predsa z nášho tela. Brucho sa nám trochu nafúkne, ako keby sme naozaj zjedli dva a pol kila jabĺk 😉 Môže nás trochu bolieť.

To ale nie je najvážnejší problém. Tým je tá chýbajúca voda z tela. V niektorých orgánoch môže chýbať.

Takže by ste nemali zabúdať po tom, ako schrúmete celú misku sušených jabĺk alebo hrušiek, dobre sa napiť čistej vody. Neurobíte zle, ak si dáte dúšok vody aj medzi jednotlivými sústami. Skôr si tak zaplníte žalúdok, ukontrolujete množstvo sušených plodov, na ktorých si pochutnávate a nemusíte sa obávať tráviacich ťažkostí.

Koľko teda toho sušeného ovocia naraz môžeme zjesť, aby nám nebolo zle?

Tak, ako to platí aj pri iných pokrmoch, každému človeku by za normálnych okolností malo stačiť toľko jedla, koľko sa mu zmestí do dlaní. Ja viem, je ťažké odolať takej chutnej a sladkej pochúťke, akou sú sušené jabĺčka z vlastnej záhrady. Ale pamätajte. Ak si dáte veľa sušeného ovocia pred spaním, ráno sa zobudíte neskutočne hladný!

Prečo?

Pre vysoký obsah cukru v sušených plodoch. Večer sa vám prudko zvýši hladina cukru, počas spánku vám zase cukor v krvi klesne a ráno po zobudení vaše telo registruje prudký pokles hladiny cukru v krvi, telo vydáva povel „som hladné“.

Takže opatrne so sušenými jablkami alebo hruškami. Sú chutné a zdravé, ale všetkého s mierou.



 Zanechať komentár

Môžete používať tieto HTML tagy a atribúty: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

(vyžadované)

(vyžadovaný)