web analytics
nov 162012
 

Máte v záhrade posledné kusy čerstvej zeleniny, ktoré už dlho nevydržia? Alebo ste na trhu ešte objavili poslednú tohtoročnú červenú reďkovku či brokolicu a neviete ako ju čo najdlhšie uchovať? Skúste to spraviť ako ja. Naložte ju do pohára a nechajte vykvasiť. Vydrží vám chrumkavá aj niekoľko mesiacov.



Ak si myslíte, že je to klasické zaváranie, mýlite sa. Pri ňom sa totiž používa ocot. A tomu sa ja v kuchyni zďaleka vyhýbam. U nás doma ho držím len kvôli ľahkému a ekologickému čisteniu. Napríklad kanvice na čaj. No a okrem octu sa nepoužíva ani sterilizácia. Kvasenie prebieha pri izbovej teplote a výsledný produkt, teda kvasená zelenina alebo pickles, sa uchováva v chlade. V paneláku najlepšie v chladničke.

kvasené uhorkyO čo ide pri príprave kvasenej zeleniny

Určite aj vy poznáte či si dokonca sami nakladáte kapustu. Alebo rýchlo kvasené uhorky. A práve týmto spôsobom môžete spracovať aj inú zeleninu. Dôležité je, aby mala dostatok cukru. Z neho vzniká kyselina mliečna. A zároveň by mala byť aj dosť tvrdá. Kvasením mierne zmäkne. Môžete si ju vyrobiť veľmi jednoducho. Z bežne dostupnej domácej zeleniny. Vhodná je napríklad mrkva, cibuľa, karfiol, brokolica, reďkovka či hlávková kapusta.

Spôsob prípravy pickles

Je to veľmi jednoduché. Vybranú zeleninu nakrájajte na kúsky alebo nastrúhajte. V mise dôkladne premiešajte so soľou a trochou rasce. Rasca ale nie je podmienkou. Na 1 kilogram zeleniny sa pridáva 15-20 gramov morskej soli a 1 kávová lyžička rasce. Keď zelenina začne púšťať šťavu, môžete ju naplniť do pohára a dobre utlačiť. Vrch je potrebné ešte zaťažiť. Ak máte súdok na kvasenie, ten má aj správny ťažký vrchnák. Ak plníte do pohára, položte na vrch fľašu s vodou alebo menší zaváraninový pohár. Dôležité je, aby sa do zeleniny dostalo čo najmenej vzduchu.

záhradná zeleninaTakto pripravený pohár so zeleninou umiestnite na nejakú mištičku alebo hlboký tanier. Občas sa totiž stane, že pri kvasení začne vytekať šťava. Tak aby ste si nenarobili neporiadok. Pohár nechajte pri stálej izbovej teplote 3 až 5 dní kvasiť. Keď v tekutine vznikne jemný biely zákal, je hotovo.

Teraz môžete zeleninu preložiť do menších pohárikov, zavíčkovať a uložiť do chladničky. Zároveň ju už môžete začať konzumovať.

Superrýchly spôsob výroby pickles

Ak chcete pickles len vyskúšať a nechcete robiť veľké množstvo, mám pre vás jednoduché a rýchle riešenie. Zelenina pri ňom síce nevydrží niekoľko mesiacov, no nie je to ani potrebné. Sedemdecový zaváraninový pohár spotrebujete maximálne do mesiaca. Potom si môžete urobiť zase čerstvú dávku. A ako na to?

Zeleninu nakrájajte alebo nastrúhajte. Naložte do pohára a dobre utlačte. Pripravte si nálev. 1 liter vody s 1 polievkovou lyžicou morskej soli povarte 5 minúť. Nechajte mierne vychladnúť na cca 40 st.C. Nálev nesmie páliť. Zalejte ním zeleninu v pohári tak, aby bola úplne ponorená. Zavíčkujte. Nechajte pri izbovej teplote 3 až 5 dní. Potom preložte do chladničky. Môžete začať konzumovať.

kvasená zelenina

moje pickles

Výhody kvasenia zeleniny

Kvasenie ako spôsob uchovávania zeleniny sa používa viac ako tisíc rokov. Naložená zelenina pri ňom nestráca žiadne obsahové látky. Naopak. Pribudnú k nim ďalšie. Kyselina mliečna, baktérie mliečneho kvasenia, čiže probiotiká, a niektoré dôležité enzýmy. Dokonca sa v nej objavujú látky s protirakovinovým účinkom, ktoré v surovej zelenine skoro nenájdete.

zaváraninyAko v tele pôsobí kvasená zelenina

Ak radi používate rôzne kyslé čalamády s octom, skúste ich nahradiť takto kvasenou zeleninou. Ocot, ktorý dráždi žalúdok, tak vymeníte za kyselinu mliečnu. Tá vám podporí trávenie a zlepší využitie minerálnych látok z vašej potravy. Probiotické baktérie podporia odolnosť voči prechladnutiu aj proti stresu. Kvasená zelenina vám bude nápomocná aj pri problémoch s pečeňou, s očami, ale napríklad aj ako prevencia zápchy.

S konzumáciou piskles to však preháňať nemusíte. Ideálne je konzumovať 1 polievkovú lyžicu po každom jedle.

Použitá literatúra:

Bio kuchařka Hanky Zemanové, Víme, co jíme od Lenky Žák


  Jeden komentár na “Kvasená zelenina – pickles”

  1. WordPress 3.3.2 WordPress 3.3.2

    […] No predsa dobre známy cesnak. Aspoň jeden strúčik denne. Môžu to byť citrusy. Najmä citrón a citrónová šťava. Jeden citrón denne bohate stačí. Dobré sú aj jabĺčka. Tak jedno dve denne. Niekoľko orechov alebo mandlí. Tak päť až desať kúskov. Ak môžete, radšej ich vopred namočte. Najlepšie cez noc. Získajú viac aktívnych enzýmov a ich stráviteľnosť bude oveľa lepšia. No a na záver, aby som nezabudla. Zelenina. A nemusí to byť len čerstvá. Môžete si ju krátko povariť, udusiť alebo nechať vykvasiť. […]

 Zanechať komentár

Môžete používať tieto HTML tagy a atribúty: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

(vyžadované)

(vyžadovaný)

Táto webová stránka používa Akismet na redukciu spamu. Získajte viac informácií o tom, ako sú vaše údaje z komentárov spracovávané.