web analytics
jún 012012
 

V schránke sme dnes mali farebný leták jedného nášho obchodného reťazca s inšpiráciami na letné varenie aj osvieženie. Samozrejme, že s kopou receptov. A pri každom recepte zoznam surovín, niekde aj s farebnými obrázkami. To aby sme si dobre zapamätali, čo si máme nabudúce vybrať práve z ich regálu.


Veď čo keby sme náhodou zašli na miestny trh a vybrali si tam zeleninu a ovocie od našich slovenských pestovateľov? Ešte by sme, nedaj bože, zistili, že ovocie a zelenina môže voňať a chutiť ako zelenina. A čo ak by sa nám to ešte aj zapáčilo. Začali by sme nakupovať na trhu častejšie a podporovať tým miestnych farmárov. To by tak bolo! Kto by potom kupoval tie ich „umelé vitamíny“ odkiaľsi z Tramtárie? Na čom by potom zarábali?

sklanikparadajkyPotravín z domácich zdrojov je v reťazci minimum, napriek tomu, že to v letáku zdôrazňujú. Veľmi dobre je to viditeľné práve na ovocí a zelenine. V tomto období, keď sa na trhu objavuje prvá zelenina z našej slovenskej úrody, v reťazci majú stále tovar z dovozu. Španielsku mrkvu, taliansky šalát alebo holandské paradajky. Vyzerajú síce na prvý pohľad pekné, veľké, možno aj trochu červené. Ale vôbec nevoňajú a o chuti ani nehovorím. Bodaj by aj voňali, keď ani nie sú zrelé. Len sa tak tvária. Chúďatá obtrhali ešte zelené a pri prevoze v kamióne im vytvorili také „podmienky“, aby to vyzeralo, že už zrelé sú.

Lenže vôňa a hlavne chuť naozaj zrelých plodov je úplne iná. Pri prirodzenom procese dozrievania na slnku sa znižuje obsah kyselín a zvyšuje obsah cukrov. To dodáva plodom charakteristickú sladkastú príchuť. Zároveň sú lepšie stráviteľné a neprekysľujú nám telo. Veľkovýrobcov a dovozcov však toto nezaujíma. Pestujú zeleninu v skleníkoch v živných roztokoch pod mliečnym sklom bez slnka a oberajú ju ešte zelenú. Nemajú totiž čas čakať, kedy plody dozrejú a okrem toho, zrelé plody sa rýchlo kazia. A že nie sú sladké? Vraj sú takto zdravšie a aspoň sa nám nepokazia zuby a nepriberieme. No ďakujem pekne za takú útechu.

Určite sa však aj napriek tomu nájde dosť ľudí, ktorí do tohto obchodného reťazca zájdu. Veď je to také jednoduché, nakúpiť všetky potraviny a veľa krát aj iný tovar na jednom mieste. Čím väčší obchod, tým lepšie. Veď ušetríme čas aj peniaze. Ale za akú cenu?

Veď už stará pravda hovorí: „Kam nechodí slnko, tam chodí lekár“.



 Zanechať komentár

Môžete používať tieto HTML tagy a atribúty: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

(vyžadované)

(vyžadovaný)